Home » Blog » Beste loopband voor thuis kopen

Beste loopband voor thuis kopen

  • door
loopband-kopen-koopgids-de-beste-loopband

Een loopband voor thuis kopen is iets wat je een paar jaar geleden alleen kon doen als je een hele dikke portemonnee had. Destijds zag je loopbanden alleen op de sportschool. Tegenwoordig is er een heel groot aanbod aan loopbanden voor thuis. Maar waarschijnlijk vraag je je af wat nu de beste loopband voor thuis is.
Wij gaan je vertellen waar je op moet letten bij de aanschaf van een loopband. Maar ook vertellen we je wat het verschil is met een crosstrainer.

Wat kost een loopband?

De prijs van een loopband begint rond de 250 euro en kan oplopen tot meer dan 2000 Euro. Ook hier is enorm veel keuze. Uiteraard is er ook veel verschil in kwaliteit en mogelijkheden. Afhankelijk van jouw doelen en dus het soort gebruik van de loopband zal je een keuze moeten maken uit dit enorme aanbod.

Onze Top 3: Beste middenklasse loopband voor thuis

Onze top 3 loopband voor thuis met een prijs van rond de 1000 Euro ziet er als volgt uit:

Lees ook onze review van de Focus Fitness Jet 9 iPlus.

Loopband voor thuis kopen: Waarop moet je letten?

Het is goed om te weten waar je op moet letten als je loopband voor thuis kopen gaat. Maar wat daarbij helpt is dat je weet wat jouw doelstellingen zijn en hoe intensief je dus de loopband gebruiken gaat.

We noemen eerst puntsgewijs een aantal punten waarop je moet letten, daarna lichten we deze wat uitgebreider toe:

  • Het gewicht van de loopband
  • De grootte van het loopvlak
  • Het vermogen van de motor
  • De demping van de loopband
  • De trainingsmogelijkheden
  • Mogelijkheden voor het opbergen
  • De mogelijkheid tot koppelen met je smartphone of tablet
  • Het onderhoud van de loopband

Het gewicht van de loopband

Zoals bij veel fitness toestellen zegt ook het gewicht van een loopband veel over de kwaliteit van de betreffende loopband. Je zal zien dat over het algemeen geld, hoe duurder de loopband, hoe zwaarder deze is.
Dat komt niet alleen doordat er bijvoorbeeld meer staal in de constructie is verwerkt, maar ook doordat de motor sterker (en dus zwaarder) is.

Al met al kan je zeggen dat een zwaardere loopband stabieler zal zijn en meer trainingsmogelijkheden (denk aan b.v. lopen met hogere snelheden) zal bieden.

De grootte van het loopvlak

De breedte en de lengte van de loopband zijn belangrijk voor het comfort van jouw training. Je wilt natuurlijk wel de ruimte hebben om behoorlijk te lopen en niet bij een kleine misstap als naast de band belanden. Wij rijden aan een loopband die minimaal 45 cm breed is aan te schaffen.

De lengte is natuurlijk ook belangrijk. Zeker wanneer je wat langer bent; je wilt immers wel je passen goed af kunnen maken tijdens de training op de loopband.

Het vermogen van de motor

Het motorvermogen is heel belangrijk. De motor zorgt namelijk voor de topsnelheid die je kunt halen tijdens een workout. Zelfs al kan je zelf niet op die topsnelheid lopen, dan nog is dat maximale vermogen een voordeel.

Loop je wat langzamer, dan zal de motor toch voor een vloeiende loopbeweging zorgen. Zeker als je zelf wat zwaarder bent kan een te zwakke motor bij lagere snelheid te zwaar worden belast. Dit kan zorgen voor een niet vloeiende loop beweging.

Andere voordelen van een sterke motor met overcapaciteit zijn dat de motor langer mee zal gaan omdat deze lager belast wordt, en minder geluid zal maken.

De demping van de loopband

Groot voordeel ten opzichte van buiten lopen is de demping van de loopband. Hier zit echter nogal wat verschil in. Verdiep je daar dus goed in. De loopband kan 4-voudig tot zelfs 10-voudig gedempt zijn. Ieder merk hanteert weer zijn eigen benaming, wat het onderling vergelijken lastig maakt.

Let wel op wat voor schoeisel je draagt tijdens jouw workouts op de loopband. Je kan met veel minder demping toe dan wanneer je op de weg loopt. Pas hier de keuze van jouw schoen op aan.

De trainingsmogelijkheden

Ja, de trainingsmogelijkheden zijn natuurlijk heel belangrijk. Deze mogelijkheden moeten aansluiten bij jouw manier van trainen. Uiteraard spelen de andere punten zoals gewicht, motor, demping en afmetingen daar een rol bij.

De (gewenste) maximale loopsnelheid is van belang. Er zijn maar weinig mensen die 20 km/h kunnen lopen, ben jij er wel zo één dan zal je dus een top-loopband moeten kopen. In alle andere gevallen geldt gewoon dat de maximale snelheid moet passen bij jouw loop capaciteiten. Het is altijd prettig als je iets ‘overwaarde’ hebt. Loop je zelf nooit harder dan 12 km/h, dan is een loopband die max 14 km/h aan kan prettig.

Waar we ook aan denken bij trainingsmogelijkheden is het aantal programma’s en de mogelijkheid zelf programma’s aan te passen belangrijk. Ook de display en het bedieningsgemak is van belang.

Loopband voor thuis kopen – de voordelen

Waarom zou je een loopband voor thuis kopen, je kan toch immers ook buiten (hard)lopen? Daar heb je zeker gelijk in, maar in sommige gevallen is het wel heel erg fijn als je thuis een loopband hebt staan.

Zo kan je thuis altijd trainen, ook als het donker is, buiten glad is, of je om wat voor reden aan huis gebonden bent en niet naar buiten kunt om te trainen.
Een ander voordeel is dat de schokbelasting een stuk minder is in vergelijking met het lopen op asfalt of betonwegen. De loopband geeft namelijk meer demping.

Wat ook fijn is dat je tijdens het lopen feedback krijgt. je kunt continue jouw snelheid, afgelegde afstand, verstreken tijd en hartslag aflezen op de display. Dit maakt het een goed apparaat om interval trainingen te doen of om cardio trainingen op hartslag te doen om bijvoorbeeld in de vetverbrandingszone te trainen.

Meer informatie

Loopband voor thuis – Veel gestelde vragen

Wat is beter loopband of crosstrainer?

Een loopband is wat actiever en meer belastend voor je gewrichten. Kans op blessures is daardoor bij een crosstrainer kleiner en je verbrand iets minder calorieën. Alhoewel dat laatste heel erg afhankelijk is van de trainingsintensiteit.

Wat is beter loopband of hometrainer?

Een loopband daar loop je op, en een hometrainer daar fiets je op. Het verschil is dat lopen veel meer belastend is voor je gewrichten. Geen van beide is beter, het is dus meer wat er het beste bij jou past.

nv-author-image

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.