Home » Blog » Loopbanden: Veel gestelde vragen

Loopbanden: Veel gestelde vragen

loopband-veel-gestelde-vragen

Een loopband is ideaal om thuis te trainen, maar voordat je gaat trainen op een loopband of een loopband voor thuis aan gaat schaffen is het goed de onderstaande vragen (en antwoorden) eens door te nemen.

Kan ik beter buiten lopen of thuis trainen op een loopband?

Of je beter buiten kunt lopen of thuis op een loopband kunt trainen is lastig te zeggen. Dat verschilt per persoon en per situatie. Persoonlijk heeft buiten lopen mijn voorkeur, lekker door weer en wind, het liefst in de natuur en op verschillende ondergronden. Deze variatie maakt dat het lopen nooit gaat vervelen.
Om nog meer variatie aan te brengen kan je ook afwisseling in je trainingen (intervallen) aanbrengen. Dat kan zowel op de loopband als buiten. Wat je op een loopband minder goed kan, of liever gezegd niet kan is loopscholingsoefeningen doen, zoals bijvoorbeeld loopsprongen.
 
Uiteraard zijn er situaties waarin het (thuis) lopen op een loopband de voorkeur heeft. Is het donker en/of glad buiten, of kan je het huis niet uit (kleine kinderen die in bed liggen) dan is het natuurlijk fijn als je toch je looptraining thuis kunt doen. Ook als je weer op moet bouwen na een blessure kan een loopband de voorkeur hebben. De impact op je spieren bij het trainen op een loopband is vaak kleiner vanwege de demping. Ook loop je altijd op een egale ondergrond en is de kans op b.v. verzwikken heel klein.

Welke loopband moet ik kiezen?

Kies een loopband die bij jou past. Het allerbelangrijkste is dat je een loopband kiest die geschikt is voor de snelheid waarmee je loopt. Een beetje overcapaciteit is aan te raden. Loop je bijvoorbeeld 10 km/u, dan kan je best een loopband kiezen die een snelheid van 13 km/u aan kan.
Voor mensen die niet willen hardlopen, zijn er ook loopbanden om te wandelen. Deze worden ook wel walkingpad genoemd.

Er zijn echter nog meer punten waar je op moet letten, zoals bijvoorbeeld de soort demping, de grootte van het loopoppervlak en de trainingsmogelijkheden. Op deze site staat ook een artikel waar je tips bij de aanschaf van een loopband kunt lezen.

Hoe train ik efficiënt op een loopband?

Het is belangrijk om na te denken hoe je zo efficiënt mogelijk kunt trainen op een loopband. Of het nu gaat om het uitbouwen van je conditie of om af te vallen (of beide), is het belangrijk dat je op de juiste manier traint.

Dat betekent dat je voldoende variatie in je trainingen moet aanbrengen en de intensiteit en omvang van je trainingen moet passen bij jouw niveau. Daarbij moet je zorgen voor voldoende herstel na de training en een verstandige opbouw. Dit alles zorgt ervoor dat het trainen leuk blijft en de kans op blessures zo klein mogelijk. Liever rustig opbouwen dan te veel te trainen en door een blessure weer ver terug geworpen te worden.

Variatie kan je aanbrengen door verschillende trainingsvormen te hanteren, zoals intervaltraining, duurtraining en heuveltraining. Minimaal 3x trainen per week is het meest efficiënt om conditie uit te bouwen. Een keer trainen gevolgd door een dag herstel.
Ben je meer getraind dan kan je ook meer dan 3x per week trainen. Laat dan altijd een ‘kwaliteitstraining’ volgen door een hersteltraining. Dus bijvoorbeeld een zware intervaltraining laat je volgen door een rustige korte duurloop. Minimaal één dag in de week is een rustdag.

Op deze manier blijft het trainen leuk en zal je merken dat je de beste resultaten haalt

Ook interessant

Ben je er nog niet uit of een loopband voor jou geschikt is of dat je misschien beter een crosstrainer aan kunt schaffen, bekijk dan eens de verschillen tussen een crosstrainer en loopband.

nv-author-image

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.