Home » Blog » Crosstrainer calorieën – Wat is je calorieverbruik?

Crosstrainer calorieën – Wat is je calorieverbruik?

crosstrainer calorieën verbranden

De crosstrainer is een goed fitness apparaat om calorieën te verbranden. Wil je afvallen dan is het doen van trainingen op een crosstrainer een goed hulpmiddel.
Voordeel van een crosstrainer is dat je veel spieren traint en de impact op je spieren klein is zodat je weinig kan op blessures hebt.

De vraag hoeveel calorieën je verbrand is best wel lastig te beantwoorden. Dat verschilt namelijk per persoon. Een hele belangrijke factor is lichaamsgewicht. Hoe zwaarder je bent, des te meer calorieën je zult verbranden omdat je een grotere inspanning moet leveren.

Wat we wel aan kunnen geven is de gemiddelde hoeveelheid calorieën die verbrand worden. Uiteraard is de duur van de training ook van belang. Duurt de workout twee keer zo lang, dan verbrand je ook twee keer zo veel (bij gelijk blijvende intensiteit). Ook de intensiteit waarmee je sport is een belangrijke factor.

Overzicht gebruik calorieën op een crosstrainer

Hoeveel calorieën je gebruikt op een crosstrainer is met name afhankelijk van de duur en de intensiteit van je workout en je lichaamsgewicht. In onderstaande tabel staat het calorieverbruik per uur op de crosstrainer bij verschillende intensiteiten en lichaamsgewichten.

crosstrainer calorieën, gebruik per uur naar gewicht en intensiteit

De waarden in deze tabel zijn uitkomsten van een formule. Een belangrijke waarde in deze formule is de MET (Metabolic Equivalent of Task) waarde. Voor iedere activiteit en sport is uitgezocht hoe hoog deze waarde is. Bij verschillende intensiteiten voor dezelfde sport verschilt deze waarde.

Formule om het calorieverbruik zelf uit te rekenen

De formule waarmee je de hoeveelheid calorieën die je verbrand zelf uit kunt rekenen is:

MET Waarde x Gewicht (kg) x 0,0175 x Aantal minuten

Uit onderzoek is de MET Waarde voor een workout op een crosstrainer bepaald. Deze MET waarde is 5 voor een workout op gemiddeld intensief niveau. Je moet daarbij denken aan de inspanning die je doet bij wandelen in een stevig tempo van tussen de 6 en 7 km per uur.
Is de inspanning minder intensief dan zal de MET waarde minder worden (3,5-4) en is jouw inspanning hoger dan kan deze oplopen tot 6,5-7.

5 x Gewicht (kg) x 0,0175 x Aantal minuten

formule calorieverbruik crosstrainer bij gemiddelde intensiteit

Crosstrainer calorieën: Focus je niet alleen op calorieverbruik

Alhoewel we hier heel veel informatie over calorieën die je verbrand op de crosstrainer geven is ons advies je toch niet teveel op het calorieverbruik te focussen.

Je hebt inmiddels wel door dat je calorieverbruik best lastig precies te meten is. Sommige crosstrainers die je calorieverbruik meten zullen ook te optimistische waarden weergeven. Je moet er op rekenen dat je best een fikse inspanning moet leveren om calorieën te verbranden.

Wat belangrijker is de gezondheidswinst die jouw inspanningen opleveren door jouw workouts. Je conditie en spierkracht zullen verbeteren en je zult jezelf fitter en energieker gaan voelen wanneer je regelmatig en voldoende beweegt. Dat is de grootste winst!

nv-author-image

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *