Home » Blog » Crosstrainer HIIT training – interval training crosstrainer

Crosstrainer HIIT training – interval training crosstrainer

crosstrainer HIIT training - interval training crosstrainer

Crosstrainer HIIT training is een specifiek soort interval training crosstrainer. De afkorting HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Deze vorm van een crosstrainer workout kenmerkt zich door een hele hoge (maximale) intensiteit.
Over HIIT training in het algemeen bestaan wel wat misverstanden, zo ook voor HIIT training crosstrainer en crosstrainer HIIT training.

Lees meer over trainen en hoe je trainingen op jouw specifieke doel af kunt stemmen. Trainen is leuk, efficiënt trainen is nog leuker.

Waar
Er is geen makkelijke manier om snel je doel te bereiken.
Doorzettingsvermogen en veel tijd steken in de juiste trainingen zijn de sleutel tot succes.

Misverstanden crosstrainer HIIT training

Zoals eerder gezegd bestaan er wel wat misverstanden over HITT training crosstrainer. Zoek je op internet kom je wel wat rare uitspraken tegen waarvan wij denken dat het niet klopt.

Niet waar
1 keer per week 10 tot 20 minuten HIIT blijkt effectiever te zijn dan
4 keer per week 45 minuten op de crosstrainer!

Een ander misverstand is dat je als beginner HIIT training moet gaan doen. We zagen zelfs ergens het advies dat je als beginner langer wilt trainen je gewoon dezelfde HIIT training crosstrainer een paar keer moet herhalen.

HIIT training – wat is het, wanneer is het effectief

Een HIIT training is een vorm van interval training met hele hoge intensiteit. Dit vereist een geoefend lichaam omdat je jouw lichaam zwaar gaat belasten. Jouw spieren en hart/long functie worden zwaar op de proef gesteld.

Je traint kort en explosief, je maakt hiermee jouw spieren sterker en traint jouw ‘piekvermogen’. Je doet dit als je op kortere afstanden sneller wilt worden. Jouw lichaam gaat niet voldoende zuurstof krijgen en zal koolhydraten verbranden in plaats van vet zoals met cardio training.
Ook zullen jouw spieren de opgebouwde afvalstoffen (melkzuur) niet tijdig af kunnen voeren, je komt in de ‘verzuring’ terecht. Dat voelt heel zwaar en je lichaam heeft veel herstel nodig. Doe nooit meer dan 10% a 15% van je totale trainingsomvang dit soort trainingen.

Het is belangrijk een hele uitgebreide warming up te doen, met rekoefeningen, zodat jouw lichaam optimaal aan de ‘kern’ van de training kan beginnen. Ook een lange cooling down is belangrijk, zodat afvalstoffen uit jouw spieren (melkzuur) afgevoerd worden. Je zult met een goed cooling down sneller herstellen dan wanneer je abrupt stopt na de intervallen.

Wanneer geen HIIT training doen

Ben je een beginner dan raden we niet aan deze vorm van trainen te doen.
Waarom dat niet verstandig is:
– Intensiteit is te hoog, kans op blessures
– Met een cardio training (lage intensiteit) krijgt je lichaam voldoende prikkels om beter te worden
– Met cardio training gaat jouw lichaam in de ‘vetverbranding’ stand.
– Je wilt afvallen

Wanneer wel HIIT training doen

Ben je een geoefend sporter en kan je cardio trainingen en ‘gewone’ intervallen makkelijk aan, dan kan je overwegen HIIT trainingen in jouw schema op te nemen. Wat zijn dan de overwegingen.
– Je wilt sterker en sneller worden op kortere afstanden
– Jouw training is gericht op wedstrijden
– Je wilt jouw piekvermogen omhoog brengen
– Je wilt jouw lichaam leren omgaan met ‘verzuring’ en het herstellen daarvan.

Crosstrainer HIIT – Voorbeelden crosstrainer workout

Hier geven we een paar voorbeelden van een crosstrainer workout. De opbouw is grotendeels hetzelfde, waar het gaat om warming up en cooling down, alleen de ‘kern’ van de training is anders.
De kern is waar het om gaat, dus zorg dat je goed voorbereid bent. Voordat je de training begint moet je goed uitgerust zijn en geen pintjes hebben. Besteed aandacht aan de warming up.

Het is voor ons lastig om aan te geven hoe hard je moet gaan. Vandaar dat we bij intensiteit aangeven ‘maximaal’. Dat is voor iedereen verschillend. Probeer de eerste interval net zo hard te gaan als de 1e. Dit betekent dus dat je je krachten moet verdelen. De eerste HIIT training zal dat moeilijk zijn. Maar ‘oefening baart kunst’, doe je dit soort vaker dan leer je wat jouw lichaam aan kan en zal het je steeds beter af gaan.

Crosstrainer workout – Voorbeeld 1

aantal minutenintensiteit
warming up + rekoefeningen15laag
versnellingen 3 x 0,5 minuut met 1 minuut herstel5matig intensief
intervallen 5 x 2 minuten met 1 minuut herstel15maximaal
cooling down15laag

Crosstrainer workout – Voorbeeld 2

aantal minutenintensiteit
warming up + rekoefeningen15laag
versnellingen 3 x 0,5 minuut met 1 minuut herstel5matig intensief
intervallen 4 x 3 minuten climax (stijgende intensiteit)
met 1 minuut herstel
16sub maximaal > maximaal
cooling down15laag

Veel gestelde vragen

Hoe lang duurt een crosstrainer HIIT

De kern van een crosstrainer HIIT training duur 15 – 20 minuten. Maar doordat een goede warming up en cooling down nodig zijn, zal een training toch al snel 3 kwartier kosten.

Hoe vaak doe je een HITT crosstrainer training per week?

Dat is afhankelijk van de mate van getraindheid en hoe vaak je traint. Gebruik als vuistregel dat je niet meer dan 10% van jouw trainingsomvang zo intensief traint.

Waar is crosstrainer HIIT training goed voor?

Met een crosstrainer HIIT training verbeter je jouw spierkracht, maximaal vermogen en herstel je beter na een korte maximale inspanning.


nv-author-image

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *