Home » Blog » Crosstrainer schema – Doe de beste training voor jou

Crosstrainer schema – Doe de beste training voor jou

crosstrainer schema

Niet ieder crosstrainer schema wat je op internet kan vinden is geschikt voor jou. Je wilt immers dat als je een crosstrainer schema volgt je jouw doel bereikt. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je doel is en dat je op een manier traint die zo efficiënt mogelijk is.
Het goede nieuws is dat je niet altijd keihard hoeft te trainen om efficiënt te trainen. Vaak is keihard trainen niet eens zo goed voor je en breek je misschien meer af dan dat je op bouwt.

Op deze site ga je een aantal voorbeelden van trainingsschema’s vinden:

  • Schema voor beginners
  • Schema voor gevorderden

In deze blog vertellen we wat dingen over trainen en hoe je dat slim (lees efficiënt) kunt doen. Het kan geen kwaad om te weten waarom en hoe je efficiënt kunt trainen. Dan is de kans groter dat je jouw doel haalt en het trainen leuk blijft vinden.

Crosstrainer schema – Wat is jouw doel?

Heel belangrijk is dat je voor jezelf bepaalt wat jouw doel is. Mogelijke doelen kunnen zijn:

  • Gewoon lekker bewegen
    Heel verstandig, bewegen is gezond. Je hoeft niet ellenlange intensieve trainingen te doen om gezondheidswinst te behalen.
  • Afvallen
    Wanneer je wilt afvallen, is een crosstrainer heel geschikt. Je verbrand veel calorieën op een crosstrainer. De beste manier om af te vallen is bewegen en zorgen dat je verstandig (minder?) eet.
  • Herstellen van een (loop)blessure
    Je bent een hardloper en geblesseerd. Op de crosstrainer kan je je conditie op peil houden zonder de schokbelasting die je bij hardlopen hebt. Overleg wel met je fysio wat verstandig is.
  • Je conditie (verder) uitbouwen
    Je wilt je algehele conditie (hart, longen en spieren) op een hoger peil brengen. Wat jouw huidige conditie is bepaalt hoe je moet gaan trainen.

Voorlopig voldoende voorbeelden. We gaan nu eerst uitleggen welke soorten trainingen er zijn. Vervolgens leggen we uit welke soort training bij jou zou passen en waarom. Daarna leggen we uit waar een goed schema aan moet voldoen.

Wat voor soorten trainingen zijn er?

Er zijn verschillende soorten trainingen. Al deze trainingen hebben andere eigenschappen en dienen een ander doel.

Duurtraining

Een duurtraining is een training op een lagere intensiteit. Met een duurtraining train je jouw duurvermogen. Met een duurtraining op een hele lage intensiteit verbrand je vetten. Ga je ietsje sneller, dan schakelt je lichaam over op het verbranden van calorieën.

Interval training

Met een interval training wissel je hogere tempo’s af met herstelmomenten op een lager tempo. Er zijn ook weer verschillende soorten interval trainingen. Een interval training is bedoeld om jouw snelheid op een hoger peil te brengen. Dat kan ook weer op allerlei verschillende niveaus.

HIIT training

High Intensity Interval Training is een training waarin je intervallen op een hele hoge intensiteit traint. Voordat je dit soort trainingen gaat doen moet jouw basisconditie al goed zijn. Dat betekent dat je zonder problemen een duurtraining moet kunnen volbrengen en ook al gewend moet zijn aan gewone interval trainingen. Dit is dus geen training die beginnende sporters moeten gaan doen.

Met een HIIT training train je explosiviteit. Dit is vooral bedoeld om op een korte afstand sneller te worden. Het idee is dat je korte hele intensieve intervallen afwisselt met relatief lange herstelperiodes, zodat je ieder interval weer voluit kan ‘knallen’.
Zorg dat je lichaam goed is voorbereid op deze intensieve tempo’s. Dit doe je door een lange warming up, waarin je af en toe wat versnelt. Zo maak je je spieren warm en bereid je ook de rest van je lichaam (zoals je hart en je longen) voor op wat er komen gaat. Na de intervallen doe je een lange cooling down, zodat de afvalstoffen in je spieren (melkzuur) afgevoerd kunnen worden.

Crosstrainer schema – Waaraan moet het schema voldoen?

Een goed schema past bij jouw trainingsdoel en jouw conditie. Omdat dit voor iedereen verschillend is, is er niet één goed schema voor iedereen. In een goed schema zijn de verschillende soorten trainingen opgenomen, zit voldoende variatie, is voldoende ruimte voor herstel en is op jouw situatie aangepast.
De schema’s die je op deze site gaat vinden zijn voorbeelden en kan je naar jouw situatie aanpassen. Een schema is een richtlijn, geen heilig doel. Luister goed naar jouw lichaam en wijk van het schema af als dat beter voor je is.

Crosstrainer apps

Er zijn heel veel crosstrainer apps op de markt. Betaalde en gratis apps. Deze apps kunnen jou helpen met trainingsprogramma’s. Vooral bij de betaalde apps komen er steeds meer mogelijkheden om je ‘virtueel’ te coachen. Bekijk onze inventarisatie van crosstrainer apps.

nv-author-image

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *